Verkkosivujen ja palvelupolkujen testaus Ydinasia-hankkeessa

Yleinen

Blogin kirjoittajat: Ydinasia-hankkeen hanketyöntekijät Aatu Saali, Siilinjärven kunta ja Minna Kaija-Kortelainen, Savonia-ammattikorkeakoulu

’’Olet saanut lähetteen hoitotarvikejakeluun verensokeriliuskoihin – tilaa tuotteet Vuorelassa sijaitsevaan hoitotarvikejakeluautomaattiin’’.

Näin alkaa testiryhmäläisen testaustilanne Ydinasia -hankkeessa. Ensimmäiset kysymykset tulevat testaukseen liittyen jo tässä vaiheessa.  Ydinasia-hankkeella on tähän mennessä ollut useita kymmeniä testiryhmäläistä. Ydinasia-hankkeessa koottiin kevään ja syksyn 2021 aikana testiryhmiä, jotka testaavat Kuopion kaupungin ja Siilinjärven kunnan sosiaali- ja terveyspalveluja. Testiryhmät antavat arvokasta palautetta siitä, kuinka palveluja voisi kehittää helppokäyttöisemmiksi.

Testiryhmäläiset pohtivat seuraavia asioita testauksen alkaessa. “Mistä sitä lähtisi etsimään? Saisiko niitä terveyskeskuksesta? Mitä hoitotarvikejakelu tarkoittaa?“

Hoitotarvikejakelun kautta saadaan maksuttomia hoitotarvikkeita. Hoitotarvikkeita voivat olla diabeetikon hoitotarvikkeet, haavanhoitotarvikkeet, vaipat ja muut hoitosuunnitelman mukaiset hoitotarvikkeet lähetteen perusteella.

Kuvakaappaus Siilinjärven verkkosivujen yläosasta ja valikosta.

www.siilinjarvi.fi etusivu

Hoitotarvikejakelun polun testaus Siilinjärven kunnan verkkosivulla

Seikkailu alkaa. Suurin osa testiryhmäläisistä käyttää verkkosivun omaa hakukenttää, jos sen vain löytää. Tietokoneen järjestelmän apuohjelmat, esimerkiksi suurennuslasi tai kontrastin säätö, saattavat piilottaa hakukentän jonnekin tavoittamattomiin. Testiryhmäläinen kirjoittaa hakukenttään mitä tahansa hoitotarvikejakelun ja verensokerimittarin väliltä. Joltain saattaa lipsahtaa hakukenttään jotain muutakin. Pian huomataan, että vain sanat hoitotarvikejakelu tai hoitotarvike auttavat testiryhmäläistä polulla eteenpäin.

Jos testiryhmäläinen ei käytä hakukenttää päästäkseen oikealle sivulle, siirtyy hän yleensä navigoinnin pariin. Verkkosivuston navigoinnin kautta reitti voi olla mitä ihmeellisin. Linkkejä sinne tänne, paluu takaisin, sanojen ja termien yhdistelyä, harhapolkuja. Suurin osa kuitenkin löytää perille hoitotarvikejakelun sivulle. Oikea tieto löytyy yllättävän nopeasti tottuneelta netin käyttäjältä, vaikka polku olisi minkälainen tahansa. Tuttuus ja tavallisuus auttavat hahmottamaan verkkosivuja.

Useita tapoja selviytyä netissä

Testiryhmäläisen etsiessä netistä oikeita sivuja, tapoja ja reittejä on yhtä paljon kuin testaajiakin. Yksi tarvitsee tulkkia ja toinen kahta. Joku testiryhmäläisistä käyttää ulkoisia apuvälineitä kuten lukulaitteita. Toinen käyttää järjestelmän sisäisiä apuohjelmia, kuten ruudunlukijoita ja suurennuslaseja. Osa testiryhmäläisistä tarvitsee kaikkia näitä apukeinoja.

Seniori on tietokoneella testaamassa Siilinjärven verkkosivuja ja hankekoordinaattori Aatu Saali seuraa sivusta.

Testiryhmäläinen testaa Siilinjärven kunnan verkkosivuja./Aatu Saali.

Toiveita nettisivujen käytettävyyteen on yhtä paljon kuin testaajiakin.

Toiveet nettisivujen käytettävyyteen voisi yhdistää yhteen sanaan – selkeys. Selkeys palvelee kaikkia. Selkeään nettisivustoon sisältyy selkeän kielen lisäksi navigoinnin selkeys ja loogisuus sekä sivuston toimintojen tuttuus.

Testaajat toivovat, että verkkosivujen linkit erottuisivat selkeästi otsikoista. Esimerkiksi alleviivaus helpottaa ymmärtämään, että kyseessä on linkki. Kaikkien tulisi ymmärtää verkkosivuilla esiintyvät käsitteet, vaikka ei olisikaan sote-alan ammattilainen. Esimerkiksi eTerveyspalvelut on vaikea käsite pienen e-kirjaimen takia. Sanan edessä oleva e-etuliite viittaa yleensä verkkopalveluihin. Verkkosivuilla tutut elementit auttavat verkkosivujen käyttäjää palveluiden äärelle. Näitä verkkosivuilla navigointia helpottavia elementtejä ovat esimerkiksi logo useimpien verkkosivujen vasemmassa yläkulmassa, joka vie takaisin etusivulle.

Onneksi tapoja ja keinoja surffailla netissä on monia. Suurin osa testaajista sai testin suoritettua ja hoitotarvikkeet tilattua automaattiin. Hoitotarvikkeen voi tilata puhelimitse, sähköisen asioinnin kautta tai käymällä paikan päällä. Suurin osa testaajista suosii sähköistä asiointia. Testiryhmäläiset ovatkin toivoneet, että palveluiden käyttäminen ei kapene yhteen kanavaan, vaan erilaisia tapoja ottaa yhteyttä sosiaali- ja terveyspalveluihin olisi useita.

Testiryhmän avulla palautetta palveluista

Ydinasia-hankkeessa on koottu testiryhmä, joka testaa Siilinjärven kunnan ja Kuopion kaupungin verkkosivuja, että fyysisiä tiloja. Olemme testanneet verkkosivujen osalta  erityisesti niiden käytettävyyttä. Käytettävyyttä on testattu havainnoimalla erilaisten palvelujen käyttäjien todellisissa tilanteissa. Testiryhmältä kerätään palautetta siitä, kuinka palveluja voitaisiin kehittää helppokäyttöisemmiksi ja saavutettavammaksi. Testaajat ovat pääasiassa kielellisesti haastavassa asemassa olevia, kuten esimerkiksi maahanmuuttajia, viittomakielisiä, näkövammaisia tai puhevammaisia. Marjukka Nisula avaa blogissaan Kielellisen saavutettavuuden osaaminen Ydinasia -hankkeen tavoitteena kielellisesti haastavassa asemassa olevia asiakasryhmiä.

 

Ohjeita saavutettavampien verkkopalveluiden suunnittelun tueksi löydät mm. seuraavilta sivuilta: 

Kognitiivisen saavutettavuuden ohjeet – Selkeästi meille (selkeastimeille.fi)

https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/yleista-saavutettavuudesta/ohjeita-suunnittelun-tueksi/

 

Blogin kirjoittajat:

Aatu Saali, toimii Siilinjärven kunnan sote-hallinnossa hankekoordinaattorina ja vastaa Ydinasia -hankkeesta Siilinjärvellä.

Minna Kaija-Kortelainen, toimii sosiaalialan lehtorina Savonia ammattikorkeakoulussa ja projektityöntekijänä Ydinasia –hankkeessa.

 

Last modified: 20.1.2023